SEO
Checklist SEO 2023
inhoudstabel
Checklist Search Engine Optimization 2023
Op deze pagina kunt U een SEO-checklist terug vinden welke vrij compleet is om het verkrijgen van hoge(re) posities in de onbetaalde, resultaten bij zoekmachines zoals Google.
Wij splitsen graag deze checklist in 5 rubrieken. Per rubriek voeren we een aantal acties of checks uit. U zult zien dat het een omvangrijke klus is om alle adviezen te implementeren. Daar kan internetdesigner.be u zeker bij helpen.
SEO basis
Hier activeren we de nodige tools , creëren een sitemap en brengen Google hiervan op de hoogte.
- Opzetten van Google Search Console
- Opzetten van Google Analytics (GA4)
- Installeren en configureren van een SEO WordPress plug-in
- Creëren en opladen van een sitemap voor Google
- Aanmaken van een robots.txt bestand
Technische SEO
Volgende punten worden gecheckt:
- URL en menu structuur
- Laadtijd van de pagina
- Is de site responsief of te wel GSM vriendelijk
- Wordt er gebruik gemaakt van HTTPS
- Kunnen alle pagina’s geïndexeerd worden
- Opzoeken en vermelden van kapotte linken (broken links)
- Opzoeken en vermelden van niet bestaande pagina’s of verkeerdelijk gelegde link
- Opzoeken en vermelden van dubbele inhoud
Trefwoorden onderzoek (keyword research)
Tijdens deze fase staat alles in het kader van keywords of zoekwoorden
- Het vinden van de belangrijkste zoekwoorden (keywords)
- Het opzoeken van “long-tail” keywords
- Het opzoeken van vragende zoekwoorden
- Wie zijn de directe concurrenten
- De posities opzoeken in Google van de belangrijkste (long-tail) keywords
Pagina inhoud (On-Page and Content)
Hier controleren we of de inhoud van de pagina’s voldoet aan een welbepaalde structuur :
- Het oplossen van dubbele, niet aanwezige of te korte “title tags”
- Het oplossen van dubbele, niet aanwezige “meta descriptions”
- Zoeken en oplossen van de “header tags” (H1-H7)
- Het verbeteren van “title tags”, “meta descriptions” en pagina inhoud met de zoekwoorden bekomen in het trewoorden onderzoek
- Het verbeteren van de leesbaarheid van de pagina’s (paragrafen, aantal zinnen in een paragraaf)
- Optimaliseren van de afbeeldingen
Off-page SEO
Off-page SEO verwijst naar alle optimalisatieactiviteiten die buiten je eigen website plaatsvinden en die invloed hebben op je zoekmachine rankings. In tegenstelling tot on-page SEO, waarbij je de inhoud en structuur van je eigen website aanpast, gaat off-page SEO over het opbouwen van de online aanwezigheid en reputatie van je website op andere platforms.
- Voorstellen voor het opbouwen van hoogwaardige backlinks welke cruciaal zijn voor “off-page SEO”
- Het gebruik van sociale media platvormen aanraden of verwijzen naar een gespecialiseerde collega
- Het opzetten en optimaiseren van Google Business Profile (GMB)
Aan de hand van de bovenstaande rubrieken bezorgen we U onze conclusies en aanbevelingen per onderdeel in een mooi rapportje aan. Dit wordt ook een SEO audit in het vakjargon genoemd.
Eenmaal de pijnpunten naar boven zijn gekomen is het tijd om de website te optimaliseren.
Extra info nodig ? Dit van de ‘s werelds grootste authoriteit op dit vlak? Surf dan naar
https://www.semrush.com/blog/seo-checklist/
SEO tools
Wij maken gebruik van veel verschillende SEO tools om een goede en complete SEO audit te kunnen doen. Hieronder de meest belangrijkste tools die we gebruiken
- Google Search Console
- Google Analytics
- Screaming Frog
- Ahrefs
- SEMrush
- Majestic
- SurferSEO
Checklist SEO 2023: Hou het volgende in gedachten
De bovenstaande stappen vormen de solementen voor het optimaliseren van je WordPress-website voor zoekmachines. Onthoud dat SEO een voortdurend proces is en dat het consistent leveren van waardevolle inhoud aan je gebruikers een essentieel onderdeel is van een succesvolle SEO-strategie. SEO- in tegenstelling tot SEA – neemt enkele weken tot een paar maand in beslag vooraleer het resultaat zo optimaal mogelijk is voor de zoekmachines.
optimaliseer je website regelmatig om betere resultaten te behalen. SEO is een continu proces en vereist voortdurende monitoring en aanpassing.