Google consent mode v2 – maart 2024
De afgelopen twee jaar was er vaak in het nieuws te lezen dat grote techbedrijven de regels rondom cookies en privacy niet goed naleefden.
Sedert 1 maart dit jaar is de cookiewet opnieuw gewijzigd en aangescherpt. Volgens de Europese wet (Digital Markets Act, DMA) moeten advertentieplatformen zoals Google en Meta data op een legale manier verzamelen.
In 2021 werd reeds aangekondigd dat third party cookies dienden te verdwijnen. Dit zijn cookies die door een andere partij worden gebruikt om je gedrag op verschillende websites te volgen. Apple bracht snel een update (iOS 14.3) uit om dit voor hun gebruikers te regelen.
Op hetzelfde moment veranderde Google van Universal Analytics naar Google Analytics 4 (GA4) om aan deze nieuwe AVG en privacyregels te voldoen.
De nieuwe veranderingen op 1 maart 2024 zullen het cookiebeleid nog strenger maken.
Bedrijven die advertenties tonen, zoals Google, Meta en TikTok, moeten beter letten op hoe ze gegevens verzamelen. Daardoor controleren ze steeds strenger of de regels over privacy worden nageleefd.
Wat betekent Google Consent Mode V2 voor jouw advertenties?
Het is duidelijk dat de regels rondom het cookiebeleid strenger worden. Maar welke impact heeft dit nu op de effectiviteit van Google Ads-campagnes.
Opschorting van advertentieaccount(s)
Als je Google Ads wilt blijven gebruiken maar niet voldoet aan de eisen van Google Consent Mode V2, loop je het risico dat je advertentiekanalen worden stopgezet en je er geen toegang meer toe hebt. Let op: dit geldt voor alle advertentieplatformen.
Geen remarketing als je niet voldoet aan de richtlijnen
Als je cookies niet voldoen aan de nieuwe regels van Consent Mode V2, kun je geen remarketing meer uitvoeren. Websitebezoekers moeten expliciet toestemming geven in de cookiemelding.
Meer inzicht in data bij geen gebruikerstoestemming van bepaalde cookies
Een voordeel van het implementeren van Google Consent Mode V2 is dat je meer inzicht krijgt als mensen geen cookies accepteren. Met ‘cookieless pings’ wordt er data gemodelleerd, waardoor we toch een schatting kunnen maken van bijvoorbeeld het aantal conversies zonder cookies te gebruiken.
Het is verstandig om meteen een upgedated cookiemuur-oplossing of een Consent Management Platform te installeren. Sommige van deze hulpmiddelen maken het erg eenvoudig om Consent Mode in te stellen, zodat bezoekers op jouw website volledige controle hebben over de gegevens die ze willen delen met andere partijen.
Op zoek naar een plugin die de implementatie van consent mode v2 bevat?
Google werkt samen met verschillende Consent Management Platform (CMP)-partners. Een CMP is een handige tool die websites ondersteunt bij het verzamelen, verwerken en beheren van gegevens van bezoekers op een privacyvriendelijke manier. De meeste van deze platformen bieden diverse privacy-oplossingen aan, zoals cookiebanners, cookiescanners en aanpassingsmogelijkheden voor het plaatsen van cookies.
Het was al aangewezen om een CMP te hebben in de afgelopen jaren. Maar nu, met Google Consent Mode V2, wordt het nog crucialer om een goede tool voor het beheren van cookies te hebben. Eerder was dit alleen nodig om aan de naleving van de AVG-wetgeving (wat veel websites nog steeds niet aan voldoen) te voldoen. Nu heb je deze zeker nodig om belangrijke gegevens te verzamelen die onmisbaar zijn.
De functionaliteiten, prijsstellingen en gebruiksvriendelijkheid verschillen per platform. Daarom is het belangrijk om een CMP plugin te kiezen die bij jouw website past.
Internetdesigner.be raadt 2 Cookie Consent wordpress plugins aan waar CMP is geïntegreerd, nl Cookiebot en Complianz.
Cookiebot
Er zijn verschillende redenen waarom wij voor Cookiebot kiezen als CMP:
Betrouwbaar en veilig: Cookiebot is een betrouwbare en veilige oplossing die wordt gebruikt door vele duizenden websites over de hele wereld. Bovendien behoren ze tot één van de grootsten in hun markt.
Google-gecertificeerd: Cookiebot is een Google-gecertificeerde CMP, wat betekent dat het voldoet aan de strenge eisen van Google Consent Mode. Ook komt Cookiebot regelmatig met nieuwe functies en verbeteringen.
Geavanceerde geautomatiseerde cookiescanner: Cookiebot heeft een zeer geavanceerde cookiescanner die alle cookies en trackers op je website detecteert, inclusief de trojan horses die verborgen zitten in andere trackers.
Geautomatiseerd Cookiebeleid : De plugin heeft ook een geautomatiseerd cookiebeleid dat helpt bij het bijwerken van het cookiebeleid.
Eenvoudig te gebruiken: Cookiebot is gebruiksvriendelijk, zowel voor de beheerder als voor de websitebezoeker. De consent banner is eenvoudig te begrijpen en te gebruiken. Bovendien is Cookiebot beschikbaar in meer dan 30 talen, waarbij het vaak al automatisch de taal van jouw website selecteert.
Volledig aanpasbaar: de consent banner van Cookiebot kan volledig worden aangepast aan de huisstijl van je website.
Uitgebreide ondersteuning: Cookiebot biedt uitgebreide ondersteuning met een helpcentrum, online documentatie en live chat. Bovendien is er online veel informatie te vinden over Cookiebot, wat ideaal is bij het inrichten van Google Consent Mode v2.
Kortom Cookiebot by Usercentrics biedt een uitgebreid CMP aan met een zeer geavanceerde ingebouwde cookiescanner (zelfde als usercentrics); , automatische generatie van cookieverklaring en optin-management. Daarnaast biedt Cookiebot ook een heel goede klantenservice en technische ondersteuning aan.
Cookiebot is een fantastische plugin die alles wettelijk in orde brengt op vlak van cookies. Het is perfect voor kleine websites. Nog meer perfect voor websites die geen video’s zoals Youtube gebruiken
Complianz
Er zijn verschillende redenen waarom wij voor Complianz kiezen als CMP:
Cookie Toestemming Melding: De plugin stelt je in staat om cookie toestemmingsmeldingen aan te passen.
Toestemmingsbeheer: Met deze plugin kun je cookie toestemmingen beheren voor je site.
Statistieken: Je kunt eenvoudig de statistieken van cookie toestemming bijhouden rechtstreeks vanuit je Complianz Dashboard.
Vertalingen: Complianz menu’s zijn volledig vertaald in meer dan 47 talen, zoals Frans, Nederlands, enzovoort, om er een paar te noemen.
Waarom vinden wij Complianz dé gratis cookie plugin voor WordPress?
Deze plugin is de juiste keuze om cookie toestemming toe te voegen onder de EU GDPR cookiewet en CCPA-regels.
Complianz blokkeert scripts van plugins die toestemming nodig hebben van de gebruiker, totdat de cookies zijn geaccepteerd. Dit is iets dat veel cookie plugins niet doen, maar wel verplicht is om te voldoen aan GDPR. Daarnaast is de plugin super makkelijk in te stellen via een installatiewizard en je krijgt automatisch een cookie policy gebaseerd op die gegevens. Tot slot, de cookie melding is helemaal aan te passen naar jouw wensen met super veel opties en eventueel zelfs custom CSS.
Wanneer een Youtube video geblokkeert wordt, blijft de startafbeelding van de video zichtbaar. Over deze afbeelding staat een tekst die bezoekers moeten goedkeuren om de video te zien. Het feit dat er een startafbeelding gebruikt wordt is superhandig, want nu lijkt het tenminste op een video. Bezoekers zullen snappen dat ‘dat’ een video is.
De belangrijkste documenten die je mist met de gratis versie zijn de privacy policy en de disclaimer. Iedere website (die iets van informatie verzameld) moet een privacy policy hebben waarin uitgelegd wordt hoe deze data wordt beschermd en gebruikt. Als het gaat om een juridische tekst moet het in orde zijn. En dat doet Complianz: een plugin gemaakt door een technisch en juridisch team.