Services

How can we help you?

Web design

Fusce sagittis et nisi in feugiat

SEO Services

Fusce sagittis et nisi in feugiat

eCommerce

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Social media marketing

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Fusce sagittis et nisi in feugiat

SEO

Wat is een SEO audit?

Wat is een SEO audit en wat zijn de voordelen hiervan.

arrow

Wat is een Search Engine Optimization audit?

Een SEO audit is een analyse die je uitvoert op de huidige situatie van je website. Je website wordt gecheckt aan de hand van hoe Google of Bing je website zou beoordelen en beslissen om de site in de zoekresultaten op te nemen. Aan de hand van deze checks kan je zien wat goed loopt, wat verbetering kan gebruiken. Is je website te traag?  Komt een bezoeker terecht op een niet bestaande pagina? Is je website mobielvriendelijk ? Is de navigatiemenustructuur logisch opgebouwd ?

Waarom is een SEO audit zo belangrijk?

Een SEO audit of een SEO analyse wordt tot op vandaag nog steeds erg onderschat in die zin dat de meerwaarde ervan niet wordt ingezien. Bedrijven steken liever hun geld in zaken die onmiddellijk resultaat leveren, dan in voorbereidend werk. Toch kan een SEO audit op lange termijn je helpen om kosten, tijd en energie te besparen.  Veel bedrijven denken nog steeds dat adverteren – weliswaar via digitale weg – het snelste en meest doeltreffende resultaat geeft.

Met SEA koop je hoge posities (in bijvoorbeeld Google) en kun je zelf bepalen waar, wanneer en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. SEA kost heel veel geld en is geen garantie op leads en klanten.  Met SEA kan je direct nieuwe bezoekers op je website krijgen terwijl bij SEO het resultaat niet direct zichtbaar is.

Wat ook goed is om te weten : De kostprijs voor een klik in Google Ads wordt berekend op basis van de concurrentie voor een zoekpositie in de veiling. Maar ook de kwaliteitsscore van zoekwoorden en hun desbetreffende pagina telt mee in de kostprijsberekening. Hoe kwalitatiever de pagina, hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het bedrag hoeft te zijn waarmee je kan winnen in een veiling.

Met andere woorden: begin eerst met SEO om zo hoog mogelijk gerankt te zijn alvorens aan SEA te beginnen. Google zal dit in SEA belonen met lagere kost-per-kliks.

Verschil kostprijs SEO - SEA

SEA is doorgaans duurder dan SEO omwille van de marketingbudgetten die naar Google gaan, naast de bijdrage die SEA bureaus of freelancer rekent voor het gepresteerde werk. Wat SEO betreft zijn de investeringen vooral tijdsgebonden en zit het rendement op lange termijn. SEA daarentegen levert directe resultaten op in de zoekmachines die leads kunnen genereren.

SEO heeft een groter rendement dan SEA omdat het zorgt voor gratis zoekverkeer maar dit neemt tijd.

Hoelang duurt een SEO audit?

Hoe lang men bezig is met een audit, is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Logischerwijze speelt het aantal pagina’s een rol. Hoe meer pagina’s een website bevat hoe meer er kan fout zijn en hoe meer tijd er nodig is om de verschillende pagina’s te overlopen.

Eveneens moet je nog rekening houden met de CMS omgeving, het doelpubliek, de niche-markt.
Gemiddeld hebben we een 8 à 10u nodig om de analyse grondig uit te voeren voor een simpele website van een kleine onderneming. Een SEO-audit voor een webshop neemt meer tijd in beslag. Er dienen een paar extra technische zaken na gekeken worden. Grote ondernemingen hebben meer baat bij een SEO bureau die dit continue kunnen opvolgen en bijsturen.

Wat kost een SEO audit?

De meeste vragen die wij krijgen op het gebied van SEO is “wat kost dit?”.  Net zoals bij het aanmaken van een nieuwe website in WordPress hangt dit af van verschillende  factoren : Hoe lang is men bezig met de audit. Hierin speelt logischerwijze het aantal pagina’s een rol. Hoe meer pagina’s een website bevat hoe meer er kan fout zijn en hoe meer tijd er nodig is om de verschillende pagina’s te overlopen. Eveneens moet je nog rekening houden met de CMS omgeving, het doelpubliek, de niche-markt.

Niet te min kunnen we we toch twee grootste componenten hieronder beschrijven welke grotendeels het nodige budget zal bepalen : SEO specialisten of bureau en software.

SEO specialisten of bureau
Grote bedrijven nemen een heel team van SEO specialisten in dienst. Andere kiezen ervoor hun SEO werkzaamheden uit te besteden aan een online marketing bureau of aan freelancers (zoals ik).  Hoe meer kennis en ervaring een persoon of SEO team heeft, des te meer het gaat kosten.

Google past voortdurend zijn rankingsfactoren aan. Strategieën die er 10 jaar geleden voor zorgden om goed gerankt te zijn, zijn vandaag de dag niet meer relevant. Een SEO specialist of online marketing bureau moet zijn strategie en kennis dus voortdurend aanpassen om zo rekening te houden met allerlei veranderingen en nieuwe uitdagingen.

Software
Er is geen tekort aan SEO tools, de éne is gratis, de andere betalend. Allen beloven de SEO optimalisatie eenvoudiger te maken.  Niks is minder waar.  Je krijgt waar voor wat je betaald.

Wanneer men een SEO specialist of bureau inschakelt is meestal de website niet foutloos. De eerste stap die meeste SEO professionals daarom zetten, is een technische audit van je website uitvoeren. Als de website niet goed in elkaar zit, heb je niet veel kans om te scoren in Google. Technische SEO fouten variëren in complexiteit. Daarom variëren de tijd, moeite en kosten om ze op sporen ook.

Ook voor een zoekwoordenonderzoek (keywords) zijn er gratis en betalende tools. Gratis keyword research tools zijn vrij waardeloos.  Want een goed gedegen onderzoek kost enorm veel tijd, is niet te automatiseren en daarmee kan het niet gratis zijn.

Wanneer je als bedrijf het maximale uit je SEO wilt halen, heb je niet genoeg aan gratis of hele goedkope zoekmachine optimalisatie tools

Niettemin is het meer dan de moeite waard om in een degelijke SEO te investeren : Dit levert veel nieuwe inkomsten op termijn!

Gemiddeld hebben we een 8 à 10u nodig om de analyse grondig uit te voeren voor een website van kleine of middelgrote ondernemingen. Grote ondernemingen hebben meer baat bij een SEO bureau die dit continue kunnen opvolgen en bijsturen.

Bij een SEO audit is het verhelpen van de technische fouten niet inbegrepen.  Hiervoor dien je je webdesigner op de hoogte te brengen zodat de nodige aanpassingen kunnen worden. Dit verhoogt dus vaak ook het kostenplaatje.

SEO-audit