Services

How can we help you?

Web design

Fusce sagittis et nisi in feugiat

SEO Services

Fusce sagittis et nisi in feugiat

eCommerce

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Social media marketing

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Wat is beter : SEO, PPC (SEA) of SEM ? 

Aug 19, 2024 | SEO

Wat is beter : SEO of PPC (SEA) of SEM ? 

Voordat we de statistieken bekijken, laten we eerst nog eens uitleggen wat SEO (Search Engine Optimization) en PPC (Pay Per Click) zijn en waneer SEO of PPC of een combinatie van beiden (SEM) te gebruiken zijn

Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization)?

SEO staat voor Zoekmachineoptimalisatie en het houdt in dat je je website optimaliseert om hoger te ranken in organische zoekmachine-resultaatpagina’s (SERP’s) voor je producten of diensten. Hiervoor pas je verschillende technieken toe , zoals zoekwoordenonderzoek, het optimaliseren van je content, titels en meta-tags, het sneller maken van je website en de mobiele vriendelijkheid optimaliseren, en het opbouwen van kwalitatieve backlinks naar je site.

Organische resultaten verschijnen na de ‘Advertentie’-resultaten wanneer je een zoekopdracht invoert op Google of een andere zoekmachine. De organische zoekresultaten of online aanwezigheid in Google worden (wordt) weergegeven op basis van de kwaliteit en relevantie van de inhoud van de pagina.

Zoekmachines zoals Google gebruiken heel complexe algoritmen om te bepalen welke websites hoger in de zoekresultaten moeten worden gerangschikt. Door je website te optimaliseren, kun je je kansen vergroten om hoger te ranken en meer organisch verkeer naar je site te trekken. Dit kan leiden tot een grotere merkbekendheid, hogere betrokkenheid en uiteindelijk meer conversies en inkomsten.

Google verfijnd regelmatig zijn algoritmes aan om zo zeker te zijn dat sites met de hoogste kwaliteit bovenaan in de zoekmachine wordt weergegeven.

Een belangrijk aspect van SEO is zoekwoordenonderzoek en concurrentie analyse. Dit houdt in dat je de zoekwoorden en zinnen identificeert die je doelgroep zoekt en deze in de content van je website opneemt. Door dit te doen, kun je je kansen vergroten om voor die zoekwoorden te ranken en meer relevant verkeer naar je site aan te trekken.

Een andere heel belangrijke factor in SEO is het opbouwen van kwalitatieve backlinks naar je site. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw site verwijzen. Zoekmachines beschouwen backlinks als een teken van geloofwaardigheid en autoriteit, dus hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe groter je kansen zijn om hoger in de zoekresultaten te ranken.

SEO kost enige tijd (enkele weken) voordat je resultaten ziet, voornamelijk omdat Google door de inhoud van je website moet crawlen en de informatie moet indexeren.

google-organic-ctr

 

Wat is PPC (Pay-Per-Click) (SEA) of ook google ads genaamd?

PPC staat voor Pay-Per-Click – ook Search Engine Advertizing (SEA) genoemd – en het omvat het plaatsen van advertenties op zoekmachine-resultaatpagina’s (SERP’s) en het betalen elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Deze advertenties kunnen ook op andere websites worden geplaatst via het Display Netwerk van Google. De kosten per klik variëren afhankelijk van de concurrentie voor het doelzoekwoord en de kwaliteit van de advertentie, naast andere factoren.

PPC kan een zeer effectieve manier zijn om gerichter verkeer naar je website te leiden en conversies te verhogen. In tegenstelling tot SEO, dat tijd kan kosten om resultaten te zien, kan PPC onmiddellijke verkeer en resultaten genereren. Het kan echter ook duurder zijn, vooral voor zeer concurrerende zoekwoorden.

Een sleutel tot succes met PPC is het creëren van advertenties van hoge kwaliteit die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Dit houdt in dat je de juiste zoekwoorden target, aansprekende advertentietekst schrijft en opvallende visuals gebruikt. Door dit te doen, vergroot je de kans dat iemand op je advertentie klikt en uiteindelijk converteert op je website.

Een ander belangrijk aspect van PPC is het optimaliseren van je campagnes voor maximale ROI. Dit houdt in dat je de prestaties van je advertenties volgt, verschillende advertentievarianten test en je targeting- en biedstrategieën aanpast indien nodig om de gewenste resultaten te bereiken.

Uiteindelijk kunnen zowel SEO als PPC effectieve strategieën zijn om verkeer en inkomsten naar je website te leiden. De sleutel is om de sterke en zwakke punten van elke aanpak te begrijpen en te bepalen welke het beste past bij je zakelijke doelen en budget.

Bedrijven betalen zoekmachines om bovenaan de zoekresultatenpagina te verschijnen in betaalde zoekadvertenties. Deze resultaten zijn meestal gemarkeerd met ‘gesponsord‘ en staan vóór de organische zoekresultaten.

Marketeers gebruiken meestal de strategie van betaalde zoekadvertenties om een advertentie te plaatsen of bewustzijn te creëren voor een promotieverkoop.

Betaalde zoekadvertenties of pay-per-click (PPC) leveren snel resultaten op omdat de advertenties gedurende een bepaalde periode worden weergegeven.

De meeste bedrijven geven de voorkeur aan PPC omdat het geweldig is voor merkherkenning. Je kunt gerichte traffic genereren door te adverteren en je ROI verhogen. Echter, je kunt alleen voor een beperkte tijd bovenaan staan – gedurende je advertentie.

google-ads-benchmarks-

Statistieken over Organisch Zoekverkeer (SEO)

  • Tot 70% van de gebruikers klikt op organische zoekresultaten, vergeleken met slechts 30% voor betaalde zoekresultaten.
  • 64% van de zakelijke marketeers investeert in organisch zoeken (SEO).
  • Ongeveer 57% van de B2B online marketeers is het eens dat SEO hen helpt om meer leads te genereren dan andere online marketinginitiatieven.
  • De hoogste zoekresultaten op de Google-pagina krijgen ongeveer 31,7% van alle klikken. Ook zijn de top organische resultaten tien keer waarschijnlijker om meer klikken te krijgen dan een resultaat op de 10e positie.
  • 95% van het zoekverkeer vindt plaats op de eerste pagina van de SERP van de zoekmachine.
  • De eerste vijf organische resultaten op zoekmachines zijn goed voor ongeveer 67,6% van alle klikken. Dit is meer dan twee derde van alle klikken.
  • De resultaten op de eerste pagina van Google hebben een doorklikpercentage van 28,5%. Naarmate de positie daalt, vermindert het doorklikpercentage. (bron)
  • SEO is zo effectief dat een stijging naar een toppositie op de resultatenpagina je doorklikpercentage (CTR) met 30,8% kan verhogen. (bron)
  • Ongeveer 75% van de online zoekers scrolt nooit verder dan de eerste pagina.
  • Het doorklikpercentage voor zoekopdrachten met lange zoektermen ligt ongeveer 3-5% hoger dan voor generieke zoekwoorden.
  • Organisch zoeken kan de zakelijke waarde van een blog met 429% verhogen.
  • Het algoritme van Google gebruikt ongeveer 200 factoren om de kwaliteit en relevantie van een website te rangschikken.
  • Er wordt gezegd dat organisch zoeken de belangrijkste verkeersbron is voor alle websites. (bron)
  • Meer dan 70% van de shoppers koopt online via hun mobiele telefoon. (bron)
  • In een andere enquête is meer dan 70% van de online marketeers het erover eens dat SEO een effectievere strategie is dan betaalde advertenties.

Statistieken over Betaald Zoekverkeer (PPC of SEA)

  • 75% van de gebruikers zegt dat betaalde zoekadvertenties het gemakkelijker maken om de informatie te vinden die ze nodig hebben.
  • Volgens 49% van de digitale marketeers levert organisch zoeken de meeste return on investment (ROI) op. Aan de andere kant zegt 19% van de digitale marketeers dat dit voor betaald zoeken geldt.
  • 75% van de online shoppers zegt dat ze voorkeur geven aan zoekadvertenties omdat het het vinden van de informatie die ze zoeken vergemakkelijkt.
  • Meer dan 26% van de online gebruikers klikt op een betaalde zoekadvertentie omdat deze een advertentie vermeldt waarmee ze bekend zijn.
  • Ongeveer 33% van de mensen klikt eerder op een PPC-advertentie omdat deze direct antwoord geeft op hun zoekopdracht.
  • Van de mensen die op betaalde advertenties klikken, klikt 63% op Google-advertenties, 14% op Amazon en 9% op YouTube.
  • In Adwords is het gemiddelde conversiepercentage voor zoekopdrachten 3,75% en 0,77% voor display in alle sectoren.

Wat is Betaald SEO of Zoekmachine Marketing (SEM)?

Betaald SEO, ook wel bekend als Zoekmachine Marketing (SEM), combineert de sterke punten van zowel organisch zoeken als betaald zoeken om een effectievere zoekstrategie te creëren.

  • SEM is goed voor 68% van het websiteverkeer — organisch zoeken is 40% en betaald zoeken is 28%. (bron)
  • Meer dan 75% van het B2B-verkeer komt van zowel organisch als betaald zoeken, of beter gezegd, betaald SEO. (bron)
  • Bedrijven en marketeers die SEM gebruiken — een combinatie van zowel SEO- als PPC-technieken — ervaren een stijging van 25% in klikken en een stijging van 27% in winst. Dit in vergelijking met bedrijven die slechts één strategie gebruiken. (bron)
resultaat met 1 positie hoger

Belang van het Gebruik van Zowel Organisch als Betaald Zoeken

Na het vergelijken van de statistieken van organisch versus betaald zoeken, zie je dat beide digitale marketingstrategieën cruciaal zijn voor het succes van je digitale marketingplan.

Het aantal betaalde zoekresultaten in de SERP van zoekmachines is gegroeid, waardoor het aantal organische resultaten op de resultatenpagina in de schaduw wordt gesteld.

Wanneer je een zoekopdracht invoert, is de kans groter dat je meer betaalde advertenties ziet dan organische resultaten. Als gevolg hiervan gebruiken marketeers betaalde advertenties om hun zichtbaarheid te vergroten en de merkbekendheid te verhogen.

PPC heeft een aanzienlijke impact op organische resultaten. Het beïnvloedt het doorklikpercentage van organische resultaten, waardoor de ranking en prestaties worden verbeterd.

Sterkere Resultaten

Wanneer je zowel betaald als organisch zoeken combineert, profiteer je van het beste van beide werelden. Je vergroot niet alleen je bekendheid, maar vestigt jezelf ook als autoriteit in je branche.

Betaalde zoekadvertenties gebruiken meer call-to-actions (CTA’s) en conversiegerichte teksten dan organische resultaten.

Consistente Ranking

SEO richt zich meer op meta-beschrijvingen, backlinking en het gebruik van zoekwoorden (hoewel dat nu minder belangrijk is) om organisch verkeer te genereren.

PPC houdt in dat je zoekmachines betaalt om je advertenties te sponsoren en je een nieuwe plek op de topposities van de resultatenpagina te geven.

Beide internetmarketingstrategieën zijn gericht op het verhogen van je ranking.

Alleen vertrouwen op organisch zoeken om je ranking te verbeteren kan erg riskant zijn. Organische rankings zijn zeer variabel.

De ene week staat een pagina op de hoogste positie; de volgende week daalt deze drie of vier posities.

Je kunt PPC gebruiken terwijl je optimaliseert voor de laatste SEO-updates om een toppositie te verzekeren.

Het integreren van betaalde en organische zoekstrategieën in je digitale marketingplan vergroot je zakelijke potentieel om een hoge status in zoekmachines te behouden.

Dubbele Zichtbaarheid en Betrouwbaarheid

Je kunt meer dan eens op de resultatenpagina verschijnen als je zowel organisch als betaald zoeken combineert. Dit leidt tot dubbele zichtbaarheid, hogere doorklikpercentages en meer verkeer naar de site.

Verdubbelde zichtbaarheid vergroot je kansen om op te vallen bij potentiële klanten.

PPC-advertenties zijn gericht, wat betekent dat ze je ideale doelgroep aantrekken. Hierdoor is de kans groter dat deze ideale doelgroep op je website klikt voor meer informatie over wat je aanbiedt.

Betere Organische Inhoud Creëren

Hier komen de voordelen van advertentieanalyse om de hoek kijken. Het analyseren van je betaalde advertenties laat je zien welke advertenties goed presteren, vooral wat betreft advertentietekst.

Hierdoor weet je welke advertentie de meeste klanten heeft aangetrokken. Door deze informatie te gebruiken, kun je inhoud op de pagina, meta-beschrijvingen en titel-tags maken op basis van de advertentietekst.

Het testen van de prestaties van een zoekwoord of advertentietekst is effectief omdat je snel resultaten kunt krijgen. Echter, alleen vertrouwen op SEO – titel-tags en metadata – om resultaten te behalen, duurt veel langer.

Een aantrekkelijke en overtuigende advertentietitel en -beschrijving kan ook de intentie van je advertentie verduidelijken. Optimaliseer de meta-tags van je advertentiepagina’s om meer klikken aan te trekken.

De titel-tags en beschrijvingen moeten de zoekopdrachten van je publiek beantwoorden. Door dit te doen, zal je publiek zich meer aangetrokken voelen tot je advertenties. Elementen van SEO zijn ook belangrijk in betaald zoeken.

Sterkere Campagnes Bouwen

Organisch en betaald zoeken kunnen helpen sterkere campagnes te bouwen door elkaar aan te vullen en samen te werken voor betere resultaten.

Organisch zoeken helpt in de loop van de tijd autoriteit en vertrouwen op te bouwen, terwijl betaald zoeken je in staat stelt specifieke zoekwoorden en doelgroepen te targeten om voor de juiste mensen op het juiste moment zichtbaar te zijn.

Bijvoorbeeld, als je wilt ranken voor een specifiek zoekwoord, kun je geoptimaliseerde inhoud maken en vervolgens betaald zoeken gebruiken om die inhoud te promoten en verkeer ernaartoe te leiden.

Door de twee te combineren, kun je dan je bereik maximaliseren en de algehele uitvoering van je campagnes verbeteren. Dit is een eenvoudigere optie en een effectievere manier om campagnes te creëren.

Groter Verkeer Naar Je Website Stuwen

Het gebruik van zowel organisch als betaald zoeken houdt in dat je een breder net uitwerpt om meer verkeer naar je website te trekken.

Het optimaliseren van je website via zowel organisch zoeken als betaald zoeken is een goede strategie om meer verkeer naar je website te krijgen. Dit komt omdat je daarmee ook je kansen vergroot om gezien te worden door potentiële klanten.

best-b2b-marketing-cha

Aanbevelingen SEO vs PPC vs SEM

Een reden waarom organisch zoeken zo waardevol is, is dat het vaak als betrouwbaarder wordt beschouwd dan betaald zoeken. Gebruikers hebben de neiging om organische zoekresultaten meer te vertrouwen omdat ze geloven dat deze resultaten de meest relevante zijn voor hun zoekopdracht. Bovendien worden organische zoekresultaten vaker aangeklikt dan betaalde zoekresultaten

Betaald zoeken kan ook een waardevol hulpmiddel zijn voor bedrijven die specifieke doelgroepen willen bereiken. Met betaald zoeken kun je de zoekwoorden kiezen waarop je je wilt richten en advertenties creëren die specifiek zijn afgestemd op die zoekwoorden. Dit kan helpen ervoor te zorgen dat je advertenties door de juiste mensen op het juiste moment worden gezien.

Het is belangrijk op te merken dat betaald zoeken duur kan zijn, vooral voor zeer competitieve zoekwoorden. Met de juiste strategie en budget kan betaald zoeken echter een waardevolle investering zijn voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen vergroten.

De meeste mensen hebben niet de geduld om naar beneden te scrollen of zoveel mogelijk pagina’s te openen om te vinden wat ze willen. Het is zeer zeldzaam dat iemand op de tweede pagina klikt, tenzij ze wanhopig op zoek zijn naar informatie over die zoekopdracht.

In plaats daarvan geven online gebruikers de voorkeur aan het opnieuw invoeren van een andere zoekopdracht die nauw verwant is aan wat ze willen vinden. Hoe hoger je in de ranglijst komt, hoe meer klikken je waarschijnlijk zult krijgen.

Je hebt zowel de kracht van organische als betaalde zoekresultaten nodig om een plek op de eerste pagina te veroveren en meer verkeer te genereren.

Dit komt omdat deze op AI gebaseerde zoektools gebruikers in staat stellen om informeel door informatie van hun interesse te graven.

Long-tail zoekwoorden zijn specifieker en directer. Internetgebruikers willen specifieke resultaten wanneer ze naar informatie zoeken.

De meeste marketeers geven de voorkeur aan SEO omdat het een langetermijnstrategie is. Zowel SEO als PPC zijn op zich goed. Maar ze zijn ook geschikt voor specifieke situaties.

Bijvoorbeeld, SEO is geschikt als je een laag marketingbudget hebt en als je wilt dat de resultaten lang meegaan. Het duurt echter een tijd voordat je pagina of website gerangschikt is.

Aan de andere kant is PPC geschikt als je een tijdelijke aanbieding wilt promoten. Ook kun je PPC gebruiken als je een snelle ROI wilt en merkherkenning wilt vergroten.

Investeren in beide technieken is perfect voor het genereren van meer online verkeer naar websites. De meeste van deze marketeers geven de voorkeur aan het gebruik van SEM-strategieën om dit doel te bereiken. Het opnemen van videocontent op je landingspagina verhoogt je kansen om op de top pagina’s van Google te ranken met 60%.