Services

How can we help you?

Web design

Fusce sagittis et nisi in feugiat

SEO Services

Fusce sagittis et nisi in feugiat

eCommerce

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Social media marketing

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Advertisement

Fusce sagittis et nisi in feugiat

Webshops in België – minstens 2 leveringsmethoden verplicht

Aug 23, 2024 | webtoepassing

Webshops in België – minstens 2 leveringsmethoden verplicht vanaf 21 september 2024 !

Door het invoegen van artikel VI.45/2 in het Wetboek Economisch Recht worden online verkopers (en bij uitbreiding alle verkopers op afstand, dus bijvoorbeeld ook postorder of tele-verkopers) verplicht om aan de consument minstens twee verschillende leveringswijzen aan te bieden voor de levering van de door de consument bestelde goederen.

Webshops kunnen zelf vrij kiezen welke deze leveringswijzen zijn, wetende dat met leveringswijze bijvoorbeeld thuislevering, levering bij de buren of collectieve afleveradressen wordt bedoeld, bij postpunten of pakketleverpunten, op de werkplaats, in lokale verkooppunten van de betrokken aanbieder, in pakketautomaten, per expresskoerier voor levering op dezelfde dag of zelfs aan de persoon, ongeacht waar deze zich bevindt op basis van geolocalisatiegegevens of via elke andere leveringsmethode die de betrokken webshop gepast acht. Webshops zijn ook vrij om voor de verschillende leveringsmethodes die ze aanbieden verschillende kosten aan te rekenen.

Voor veel webshops verandert er de facto wellicht weinig, aangezien vandaag ook al vaak de keuze wordt gelaten tussen bijvoorbeeld levering aan huis of levering aan een ander adres, of tussen levering aan huis en afhaling in de winkel.

Waarom komt de verplichting van twee leveringsopties er?

Nieuwe regels of een nieuwe verplichting zijn nooit leuk, maar in dit geval is de onderliggende reden zeker gerechtvaardigd. De wijziging volgt immers uit de vaststelling dat de exponentiële groei van e-commerce het voorbije decennium een enorme impact heeft op ons leefmilieu, met name op de luchtkwaliteit in stedelijke centra. De grote toename aan bestelwagens die voor de levering van jouw en mijn pakketten aan huis moeten zorgen, brengt immers ook heel wat extra CO2 met zich mee.

Recente cijfers van sectorfederaties tonen een jaarlijkse groei van e-commerce aan van maar liefst 22%. In 2022 shopten 8,5 miljoen Belgen online. Er werden in totaal 170 miljoen online aankopen genoteerd, die een waarde van 14,7 miljard euro vertegenwoordigen.

Die groei brengt echter ook aanzienlijke ecologische uitdagingen met zich mee. De aanhoudende groei van de e-commercesector heeft in de voorbije jaren geleid tot een jaarlijkse stijging van 10% van het aantal bestelwagens. Hierdoor verhoogt de druk op onze wegen en de belasting van ons wegennet, ons leefmilieu, de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Wat betreft milieu-impact is de stedelijke logistiek verantwoordelijk voor minstens een kwart van de transportgerelateerde CO2-uitstoot in steden. Voor andere emissies, zoals stikstofoxiden en fijnstof, loopt dat op tot 30% of zelfs 50%, terwijl slechts 10 tot 20% van de voertuigkilometers in steden voor goederenvervoer worden gereden. Van de totale uitstoot van de niet-ETSsectoren (sectoren die buiten het emissiehandelssysteem van de Europese Unie vallen) nam de transportsector in 2016 al een aandeel van 35% in.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de insteek bij aanvang was om webshops ook te verplichten transparantie te garanderen over de milieu-impact of de duurzaamheid van elke aangeboden leveringsmethode. Dat nobele idee bleek echter vooralsnog in de praktijk moeilijk haalbaar, maar de nieuwe keuzemogelijkheid voor de consument opent alvast de deur naar meer duurzame en milieuvriendelijke leveringen in de toekomst. Dat zal zeker het geval zijn als binnenkort ook de zogenaamde “duurzaamheidsbarometers”, waar de overheid samen met onder meer sectorfederatie Comeos en de Vrije Universiteit Brussel aan werkt, beschikbaar worden. Met die duurzaamheidsbarometers zullen webshops en consumenten precies kunnen berekenen welke impact de levering van een specifiek pakket op een specifieke locatie zal hebben (en dus hopelijk kiezen voor de minst impactvolle optie).

dhl_510

Beperkingen en uitzonderingen 

Er zijn enkele uitzonderingen op de nieuwe wet voor leveringsmogelijkheden.

Jonge bedrijven: De wet geldt niet voor bedrijven die minder dan drie jaar bestaan. Dit helpt nieuwe ondernemers om hun leveringssystemen te verbeteren.

Soort goederen: Als je specifieke redenen hebt om maar één leveringsmethode aan te bieden, geldt de verplichting niet. Bijvoorbeeld bij kant-en-klare maaltijden of grote meubels.

Leveringen buiten België: De wet geldt alleen voor leveringen binnen België. Voor leveringen naar andere landen hoef je geen alternatieve methode aan te bieden.

Alleen afhalen: Als de enige optie afhalen in de winkel is, zoals bij sommige meubelzaken, hoef je geen andere leveringsopties aan te bieden.

Als je een jong bedrijf bent dat minder dan drie jaar bestaat, ben je vrijgesteld van deze verplichtingen. Ook als je goede redenen hebt voor één leveringsmethode, moet je dit wel uitleggen op je website. Deze uitzonderingen zijn bedoeld voor specifieke situaties, zoals waardevolle goederen of zware pakketten.